Hírek > Hírek itthonról  


Civil Európa Hírlevél
feliratkozás
Adja meg e-mail címét:

A KÜLDETÉS LEHETSÉGES
2006-10-02

A magyarországi civil szervezetek bevételi forrásainak mintegy 13 százaléka származik magántámogatásból (ezen belül is a vállalati támogatások aránya csak 5 százalék).

Ez az arány a nonprofit szektor
bevételi forrásai között csak a 4. helyre elegendő az állami támogatások
(42%), a szervezetek alaptevékenységéből származó (29%) és a
gazdálkodási tevékenységből származó bevétel (15%) mögött. Ez többek
között azt jelenti, hogy ma Magyarországon a lehetőségekhez mérten
sokkal kisebb a magánadományozás, egyben azt, hogy ezen a területen van
talán a legtöbb kiaknázatlan lehetőség. A 2006. szeptember 26-án tartott
I. Magyar Adományszervezési Konferencia egyik célja az volt, hogy civil
szervezetek számára mutassa be a magánadományozásban rejlő lehetőségeket.

Az adományszervezés rögös útját Magyarországon elsősorban angolszász
marketing-kifejezések tarkítják. Így aztán aki tudományos alapon
szeretne valamilyen adományszervező körútba fogni, az jó, ha
megismerkedik az olyan fogalmakkal, mint a Direkt Marketing, FR
(fundraising -- pénzgyűjtés jótékony célra, adománygyűjtés), ROI (return
on investment - befektetési megtérülési ráta) stb. Külföldi
szakkifejezéseken kívül érdemes tervet, stratégiát készíteni, hogy mit
(milyen célra, mennyi/milyen adományt és milyen potenciális adományozói
körből) szeretnénk elérni, aztán indulhat a cégek, vállalatok vagy az
állampolgárok megkeresése, a szerződéskötés, a sikeres együttműködés,
majd végül és egyáltalán nem utolsó sorban az elszámolás. Ez utóbbival
kapcsolatban a konferencián elhangzott, hogy a támogatók sokszor érzik
úgy, hogy kizárólag pénzeszsáknak nézik őket, a támogatás utalása után
kevés a visszacsatolás és az elszámolás is sokszor akadozik. Pedig a
folyamatos jó kapcsolat hosszabb távú együttműködést is eredményezhet
támogató és támogatott között, ami kölcsönös előnyökkel járhat, hiszen a
támogató nyugodt lehet a támogatás felhasználásáról, a támogatott pedig
biztos bevételre számíthat.

Egy-egy támogatási kérelem sikeres elbírálása csak egy sokismeretlenes
egyenlettel írható le (vagy azzal sem). Amellett, hogy ma már elvárás a
profi megjelenés, bemutatkozás, az sem érdektelen, hogy a leendő
támogató mutat-e valamilyen érdeklődést a felvetett társadalmi cél
iránt, ha nem, sikerül-e felkelteni érdeklődését. Ez egy személyes
találkozón derülhet ki, de addig el is kell jutni, ami sok mindent, de
legfőképp kitartást igényel. Az is szerepet játszhat, hogy szervezetünk
milyen témát képvisel. A tapasztalatok szerint legfőképp szociális,
egészségügyi illetve zöld témák lehetnek vonzóak (az 1 százalékos
felajánlások legnagyobb kedvezményezettei jellemzően ilyen témával
foglalkozó szervezetek), ezeket a legkönnyebb "eladni".

Az azért világossá kell tenni, hogy a tanult marketing ismeretek, a
profi hozzáállás, az átgondolt stratégia, a jól szerkesztett
prezentáció, a jó beszédkészség, a rámenősség nem jelentik a siker
garanciáját. Ma még -- tapasztalatok szerint - az adománygyűjtés
sikerességét túlságosan sok egyéb tényező befolyásolja, így fontos
szerep juthat az előzetes személyes kapcsolatoknak.

A konferenciát szervező Civil Társadalom Fejlődéséért Alapítvány nemrég
angol nyelvű kiadványt jelentetett meg. "A küldetés lehetséges" című 600
forintért kapható kiadvány többek között 14 esettanulmányon keresztül
mutatja be a kelet-európai adományszervezés gyakorlati tapasztalatait.
Várhatóan magyar nyelvre is lefordítják a kiadványt, illetve a
konferencián elhangzott előadásokat elektronikusan is elérhetővé teszik
honlapjukon.

http://www.ctf.hu

Civil Európa Hírlevél hírei
Hírek külföldről
Hírek itthonról
 
Programfelhívások
Beszámoló programokról
Pályázatok
Könyv
Forrás
Beszédes statisztika
Olvasóink kérték
Hírek angolul
 
     Téma     
 
Összes hír
 
Civil Európa/Európa Ház
Kapcsolat | Nyilatkozat