A KÜLDETÉS LEHETSÉGES 2006-10-02
A magyarországi civil szervezetek bevételi forrásainak mintegy 13
százaléka származik magántámogatásból (ezen belül is a vállalati
támogatások aránya csak 5 százalék).
Ez az arány a nonprofit szektor bevételi forrásai között csak a 4. helyre elegendő az állami támogatások (42%), a szervezetek alaptevékenységéből származó (29%) és a gazdálkodási tevékenységből származó bevétel (15%) mögött. Ez többek között azt jelenti, hogy ma Magyarországon a lehetőségekhez mérten sokkal kisebb a magánadományozás, egyben azt, hogy ezen a területen van talán a legtöbb kiaknázatlan lehetőség. A 2006. szeptember 26-án tartott I. Magyar Adományszervezési Konferencia egyik célja az volt, hogy civil szervezetek számára mutassa be a magánadományozásban rejlő lehetőségeket.
Az adományszervezés rögös útját Magyarországon elsősorban angolszász marketing-kifejezések tarkítják. Így aztán aki tudományos alapon szeretne valamilyen adományszervező körútba fogni, az jó, ha megismerkedik az olyan fogalmakkal, mint a Direkt Marketing, FR (fundraising -- pénzgyűjtés jótékony célra, adománygyűjtés), ROI (return on investment - befektetési megtérülési ráta) stb. Külföldi szakkifejezéseken kívül érdemes tervet, stratégiát készíteni, hogy mit (milyen célra, mennyi/milyen adományt és milyen potenciális adományozói körből) szeretnénk elérni, aztán indulhat a cégek, vállalatok vagy az állampolgárok megkeresése, a szerződéskötés, a sikeres együttműködés, majd végül és egyáltalán nem utolsó sorban az elszámolás. Ez utóbbival kapcsolatban a konferencián elhangzott, hogy a támogatók sokszor érzik úgy, hogy kizárólag pénzeszsáknak nézik őket, a támogatás utalása után kevés a visszacsatolás és az elszámolás is sokszor akadozik. Pedig a folyamatos jó kapcsolat hosszabb távú együttműködést is eredményezhet támogató és támogatott között, ami kölcsönös előnyökkel járhat, hiszen a támogató nyugodt lehet a támogatás felhasználásáról, a támogatott pedig biztos bevételre számíthat.
Egy-egy támogatási kérelem sikeres elbírálása csak egy sokismeretlenes egyenlettel írható le (vagy azzal sem). Amellett, hogy ma már elvárás a profi megjelenés, bemutatkozás, az sem érdektelen, hogy a leendő támogató mutat-e valamilyen érdeklődést a felvetett társadalmi cél iránt, ha nem, sikerül-e felkelteni érdeklődését. Ez egy személyes találkozón derülhet ki, de addig el is kell jutni, ami sok mindent, de legfőképp kitartást igényel. Az is szerepet játszhat, hogy szervezetünk milyen témát képvisel. A tapasztalatok szerint legfőképp szociális, egészségügyi illetve zöld témák lehetnek vonzóak (az 1 százalékos felajánlások legnagyobb kedvezményezettei jellemzően ilyen témával foglalkozó szervezetek), ezeket a legkönnyebb "eladni".
Az azért világossá kell tenni, hogy a tanult marketing ismeretek, a profi hozzáállás, az átgondolt stratégia, a jól szerkesztett prezentáció, a jó beszédkészség, a rámenősség nem jelentik a siker garanciáját. Ma még -- tapasztalatok szerint - az adománygyűjtés sikerességét túlságosan sok egyéb tényező befolyásolja, így fontos szerep juthat az előzetes személyes kapcsolatoknak.
A konferenciát szervező Civil Társadalom Fejlődéséért Alapítvány nemrég angol nyelvű kiadványt jelentetett meg. "A küldetés lehetséges" című 600 forintért kapható kiadvány többek között 14 esettanulmányon keresztül mutatja be a kelet-európai adományszervezés gyakorlati tapasztalatait. Várhatóan magyar nyelvre is lefordítják a kiadványt, illetve a konferencián elhangzott előadásokat elektronikusan is elérhetővé teszik honlapjukon.
http://www.ctf.hu
|