Hírek > Könyv  


Civil Európa Hírlevél
feliratkozás
Adja meg e-mail címét:

MIÉRT JÓTÉKONYKODNAK A VÁLLALATOK?
2005-04-22

beszámoló könyvbemutatóról

„A vállalati jótékonyság valószínűleg egyidős magukkal a
vállalkozásokkal. A vállalat - mihelyt önálló szervezeti egységként kezd
működni - sajátos szereplőjévé válik társadalmi környezetének.
Érvényesek rá annak normái, hagyományai, írott és íratlan szabályai;
ugyanakkor lehetősége van azok alakítására.” Ezekkel a szavakkal vezeti
be a Nonprofit Kutatócsoport legújabb tanulmánykötetét a szerkesztő Kuti
Éva. „A jótékonyság vállalati stratégiája” című kötet bemutatójára 2005.
április 21-én került sor Budapesten.

A tanulmány, melynek megjelenését a Holland Királyság Nagykövetsége és
az Esélyegyenlőségi Kormányhivatal Civil Kapcsolatok Igazgatósága
támogatta választ keres arra a kérdésre, hogy miért is jótékonykodnak a
vállalatok, miért ad, aki ad és miért nem ad, aki nem ad. A kötet első
részében megismerkedhetünk európai példákkal: mit is jelent a vállalatok
társadalmi felelőssége az Egyesült Királyságban, a Cseh Köztársaságban,
Bulgáriában vagy az Egyesült Államokban. Az amerikai adatok azt
mutatják, hogy 2002-ben az amerikai nonprofit szektornak adományozott
összeg már elérte az Egyesült Államok GDP-jének 2,3%-át. Érdekes, hogy
az adományozók 76,3%-a egyéni adakozó és a vállalati adományok az összes
adományozás mindössze 5,1%-át teszik ki.

A magyar adatok azt mutatják, hogy a hazai vállalatok 63%-a adományoz,
21%-a nem ad, de adna és 16%-uk semmiképp sem adna a nonprofit
szervezeteknek. Talán meglepőnek is találhatjuk, hogy az adományozási
hajlandóság a községekben működő vállalkozások esetében nagyobb arányú,
mint a városi és különösen a fővárosi székhelyű vállalatoknál. A
magyarázat igen egyszerű: a helyi közösségekben szorosabb a kapcsolat, a
problémák megoldásáért érzett felelősség.

A tanulmány adatai cáfolják azt a széles körben elterjedt nézetet, hogy
Magyarországon leginkább a külföldi tulajdonú cégek adományoznak. A
hazai vállalatok 64%-a adományozott már, míg a külföldi tulajdonú
cégeknek eddig 42%-a. Ami még riasztóbb adat, hogy a külföldi tulajdonú
cégek 46%-a mondta azt, hogy semmiképp nem adományozna Magyarországon. A
megkérdezett vállalatvezetők válaszai azt sugallják, hogy a külföldi
vállalkozások egy része még nem illeszkedett be a magyar társadalomba,
inkább előkelő idegenként viselkednek. Mégis miért alakult ki az a kép,
hogy a multinacionális cégek többet adományoznak? A magyarázat erre az,
hogy egy-egy multi tudatos, szervezett, nagyösszegű kampánya óriási
publicitást kap, ami „eltakarja” a többség passzív hozzáállását.

Mire is adnának legtöbbet az adományozók? A megkérdezettek 40%-a
gyerekek, ezen belül is a beteg gyerekek ügyét találja támogatandónak.
25%-uk az egészségügyet és a szociális ellátást nevezte meg. Kevesen
jelölték meg az oktatást és a sportot, a környezetvédelmet, a település-
és gazdaságfejlesztést, a jogvédelmet elenyésző számú vállalat említette.

A kötet záró fejezetében konkrét példákat olvashatunk néhány
adományozási felfogásról.

A kötet megrendelhető a Nonprofit Könyvesboltban: internet:
http://www.europeanhouse.hu/, e-mail: info@europeanhouse.hu

Tekintse meg képeinket!

Civil Európa Hírlevél hírei
Hírek külföldről
Hírek itthonról
 
Programfelhívások
Beszámoló programokról
Pályázatok
Könyv
Forrás
Beszédes statisztika
Olvasóink kérték
Hírek angolul
 
     Téma     
 
Összes hír
 
Civil Európa/Európa Ház
Kapcsolat | Nyilatkozat