Hírek > Hírek itthonról  


Civil Európa Hírlevél
feliratkozás
Adja meg e-mail címét:

ÚJRATERVEZÉS - A CIVIL TÖRVÉNY MÓDOSÍTÁSA
2013-10-09

Másfél év telt el a civil törvény életbe lépése óta. A civil szervezetek jogi szabályozása a civilek életét nem tette egyszerűbbé, a támogatási rendszer nehézségei mit sem változtak, viszont szeptember végén sor került a törvény módosításának társadalmi vitájára.

A kormány honlapján 2013. szeptember 24-én került fel „Az egyes civil szervezetekkel kapcsolatos törvényeknek a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény hatályba lépésével összefüggő valamint egyéb célú módosításáról” szóló törvényjavaslat. A kormányzat egy hétben szabta meg a társadalmi vita időkeretét (ezt később egy héttel, október 7-ig kitolta). Az Európa Ház erről tartott fórumot 2013. szeptember 30-án mintegy hatvan érdeklődő civil szervezet részvételével.

A törvénymódosítás alapvető indoka technikai jellegű: a civil törvényben használt kifejezések tükrözzék a jövőre életbe lépő polgári törvénykönyv fogalmait. Azonban ha már módosítás, akkor a kormányzat több újdonsággal is szolgálni kíván a honi civil társadalom számára.

Ilyen elképzelés, hogy az 1%-os felajánlásokat gyűjtő szervezetek - az egyházak gyakorlatához hasonlóan - technikai számot igényelhetnének. Ennek ott van jelentősége, hogy ha ezt a számot használja az adózó, akkor a rendszer és az adóhatóság úgy tekinti, hogy a felajánlás visszavonásig (vagy módosításig) érvényben marad. Ez nem rossz elképzelés, mert így nem lehetne elfelejteni a nyilatkozatot: aki egyszer megtette, annak – a megfelelő egyéb kritériumok fennállása esetén, pl. hogy a felajánlónak legyen személyi jövedelemadója – a továbbiakban nem kellene ismét nyilatkoznia, ha a kedvezményezett szervezeten nem változtat.

Több módosítás a szervezetek belső működésére vonatkozik: átnevezésre kerülnek a szervezetek vezetőinek hivatalos megnevezése: továbbiakban az ügyvezető címet fogják viselni, felügyelő bizottság csak 50 milliós éves árbevétel fölött lesz kötelező (5 millió helyett), és a döntéshozó szervek ülését elektronikus úton-módon is le lehet folytatni.

A módosítás tartalmaz a Nemzeti Együttműködési Alapra vonatkozó változtatásokat is. Az alap forrása a bennragadó 1%-os felajánlások összege lenne. Ez azt is jelentené, hogy a minél nagyobb mértékű állampolgári 1%-os felajánlás az alap forrásának automatikus csökkenését okozná, következésképp az 1%-ot gyűjtő és a NEA-nál pályázó szervezetek egymás versenytársaivá válnának. Jelezzük, hogy ezt a kört a már kimúlt Nemzeti Civil Alapprogram esetében több mint tíz éve lefutottuk és akkor az került be a törvény végleges változatába, hogy az 1%-os felajánlások összege csak egy viszonyszám, amivel azonos összeg került az alapba (pont azért, hogy az 1%-os civil ne legyen az alaphoz pályázó civil farkasa). Viszont továbbra is lehetne a NEA költségvetési soron szereplő keretét farigcsálni, igaz csak az Országgyűlés döntése alapján.
A NEA-nál maradva: a tervezet tovább szűkíti a pályáztatás nyilvánosságát azzal, hogy a kollégiumok pályázatbíráló ülései alapesetben nem nyilvánosak.
Szintén új elem, hogy a NEA-testületek kezdeményezhetnék egy-egy tag kizárását akkor, ha az illető méltatlanná válik tagságára. Gondot okoz, hogy nem tudjuk, hogy mi a méltatlanná válás fogalma és feltételrendszere.
A tervezet nem kíván hozzányúlni a NEA 10%-os miniszteri keretéhez és az ottani kedvezményezettek továbbra is pályázhatnak az alap egyéb kiírásaira.

Az Európa Ház javaslatai a jogszabály-módosításról:
http://www.eucivil.hu/pdf/13-10-01_eh_civil_torveny_modositasa_velemeny.pdf

A jogszabály tervezete:
http://www.kormany.hu/download/d/23/01000/civil.zip#!DocumentBrowse

Civil Európa Hírlevél hírei
Hírek külföldről
Hírek itthonról
 
Programfelhívások
Beszámoló programokról
Pályázatok
Könyv
Forrás
Beszédes statisztika
Olvasóink kérték
Hírek angolul
 
     Téma     
 
Összes hír
 
Civil Európa/Európa Ház
Kapcsolat | Nyilatkozat