Hírek > Hírek Brüsszelből  


Civil Európa Hírlevél
feliratkozás
Adja meg e-mail címét:

AZ EURÓPAI POLGÁRI KEZDEMÉNYEZÉS GYERMEKBETEGSÉGEI
2012-10-17

Az Európai Polgári Kezdeményezés (European Citizens’ Initiative - ECI) 2012. április 1-én lépett életbe, ami lehetővé teszi, hogy egy millió EU-állampolgár európai uniós jogszabály-kezdeményezéssel éljen. Az elmúlt fél év tapasztalatait nemzetközi konferencián összegezték Bécsben 2012. október 5-én. A rendszer leggyengébb pontja az internetes aláírásgyűjtés.

Nem haboztak az állampolgárok és az áprilisi indulás óta 21 kezdeményezést nyújtottak be az Európai Bizottsághoz, amiből jelenleg 11 élő és elviekben aláírásokat gyűjtő kezdeményezés van (7 ECI-t az Európai Bizottság nem hagyott jóvá, a többit vagy visszavonták a kezdeményezők vagy elbírálás alatt van). Azért elviekben, mert egyetlen egy ECI esetében sikerült az online aláírásgyűjtő ívet elfogadtatni a hatóságokkal és következésképpen online csatlakozni (ez „A víz emberi jog” kezdeményezés, www.right2water.eu), a többiek arra várnak, hogy a gyakorlatilag használhatatlan online nyilatkozatokra fejlesztett nyílt forráskódú szoftverrel és alkalmazásával kapcsolatban történjék valami.

 

Online

Mint arról beszámoltunk (http://www.eucivil.hu/article.php?pId=2146) annyi már történt az ügyben, hogy az Európai Bizottság felajánlotta saját technikai hátterét az online aláírásgyűjtésekre. Ezen keresztül (Luxemburgból) működik a vizes kezdeményezés aláíróíve is. Az Európai Bizottság képlékenyen fogalmaz: korlátozott számú kezdeményezéshez korlátozott ideig biztosít szervert. A konferencián részt vevő civil, szakértői, kormányzati, résztvevők szinte egyöntetű véleménye volt, hogy az előzetesen éppen a civil szervezetek által követelt eljárás (az aláírásgyűjtések függetlenítése az uniós szervektől) forduljon visszájára és az Európai Bizottság szőröstül-bőröstül vegye át és biztosítsa az online aláírásgyűjtést. A konferencia egyik felszólalója úgy összegezte a helyzetet, hogy még demokratikus körülmények között is van olyan terület (és ECI online aláírásainak megszervezése szerinte ilyen), aminek a magánkézbe adása rossz ötlet, ráadásul semmi nem indokolja a bizalmatlanságot ezen a téren az Európai Bizottság iránt, lévén az ECI új, előzmény nélküli jogintézmény. Az internetes aláírásgyűjtés hiánya elvben nem akadályozná a kezdeményezések támogatását: papíralapon is lehet támogató aláírásokat gyűjteni, de a regisztrált ECI-k közül ezt egyik sem teszi, az offline aláírásgyűjtés teljesen háttérbe szorult. Ez nem véletlen: könnyű belátni, hogy egy 27 országra kiterjedő nemzetközi utcai kampány csak magas fokú szervezettséggel, stratégiával és nem utolsó sorban anyagi háttér biztosításával lehet reális. Ennélfogva eddig senki nem gyűjtött aláírást, a vizes kezdeményezésnek viszont már 30 ezer fölötti támogatója van (ha szeretné aláírásával támogatni a kezdeményezést, név és személyi igazolvány szám megadása után itt megteheti: https://signature.right2water.eu/oct-web-public/signup.do?lang=hu).

 

Idő van

Érdekes következménye az online rendszer működési zavarainak, hogy ettől még az egy millió támogató összegyűjtésére szánt egy éves idő nem áll meg. A konferencián felszólaló osztrák hivatalos szerv képviselője megerősítette, hogy nem látnak lehetőséget a bejegyzett ECI-k határidejének meghosszabbítására, mivel a kapcsolódó uniós rendelet feketén-fehéren egy évről szól, amitől értelmezésük szerint eltérni nem lehet, az óra tehát tovább ketyeg attól függetlenül, hogy a már jóváhagyott kezdeményezéseket (a vizes kivételével) nem lehet online támogatni. Az EU-tagországok többsége ellenben hajlandónak mutatkozik arra, hogy a kezdeti nehézségekre való tekintettel rugalmasabb magatartást tanúsítson.

 

A konferencia civil résztvevői azt vetették fel, hogy a jelenlegi gyakorlattól eltérően jóváhagyás után csak akkor induljon el hivatalosan egy polgári kezdeményezés, ha maga a kezdeményező készen áll erre és nem az Európai Bizottság vizsgálata és jóváhagyása után automatikusan. Ezzel a fent vázolt probléma megszűnne, mivel egy kezdeményező olyan időpontot határozhatna meg kezdeményezése elindítására, amikor készen áll és például az online aláírásgyűjtésre alkalmas online felülettel már rendelkezik.

 

Ha van lakásod, ne kezdeményezz

Az uniós rendelet szerint minden európai uniós állampolgár minimum hat más EU-tagországi állampolgárral együtt élhet a kezdeményezés jogával, akik egy úgynevezett állampolgári bizottságot alkotva felelnek polgári kezdeményezésükért. A lényeg a felelnek szón van, ugyanis ez teljeskörű és egyetemleges jogi felelősséget jelent, tájékoztatott a konferencia egyik előadója. Ez azért probléma, mert az kezdeményezéssel élő állampolgár könnyen találhatja magát nehéz helyzetben. A példa szerint előfordulhat, hogy egy ECI aláírásgyűjtő ívet valaki a metrón felejt, amiért az adott országban megbírságolják aláíróként 1000 forintra, mivel gondatlanul kezelt személyes adatokat. Ha az íven 10 név szerepelt, akkor ez 10 000 forintos bírság. De mi van akkor, ha 5000 aláírást hagy el az illető (5 milliós bírság), és ha ezt 27 országban teszi (135 milliós) úgy, hogy olyan országok joghatóságaival kerül összetűzésbe, amelyeknek jó eséllyel a nyelvét sem beszéli?! Nem mintha sokan gyűjtenének papír-alapon támogatókat és jogi bonyodalmakba sem keveredett eddig egyik kezdeményező sem, de a jogi szabályozásban rejlő jogi felelősség komoly fejtörést okozhat.

Ez a kezdeményező állampolgárra szinte vállalhatatlan jogi feltétel-rendszer azért alakult így, mert az uniós rendelet kezdeményezőket leíró passzusát az egyeztetések során személyről állampolgárra változtatták. Az árnyalatnyi eltérés abban rejlik, hogy ha az Európai Bizottság eredeti első tervezetében szereplő személyt meghagyták volna, akkor az lehetne jogi személy is, magyarán kezdeményezéssel egy projekt társaság is élhetett volna korlátozott felelősséggel (ami nem a jelenlegi helyzet).

 

11 milliós kérdés

A nem az állampolgárságuk szerinti lakóhellyel rendelkező EU-állampolgárok bizonyos állampolgárság-lakóhely variációban nem csatlakozhatnak polgári kezdeményezéshez. Egy brit állampolgár osztrák lakcímmel, illetve osztrák állampolgár brit lakcímmel ebbe a kategóriába tartozik (a két nemzeti joghatóság csak olyan állampolgárok aláírását tartja érvényesnek, akik az állampolgárságuknak megfelelő lakcímmel rendelkeznek). A finn példa ennek az ellentéte: elfogadják az aláírását olyan finneknek, akik külföldön laknak, de azokét is, akik finn lakcímmel rendelkeznek de más tagállam állampolgárai (és természetesen az otthon lakó finnekét is). Nem lehet pontosan tudni, hogy az érintett 11 millió EU-állampolgárból (akik más tagországban laknak) ez hány embert érint, mindenesetre a „rossz” országban lakók jelenleg ki vannak zárva az európai polgári kezdeményezésből.

 

A fentiekből következik, hogy fennáll a többszörös aláírás veszélye, mivel egy nemzeti hatóság csak a neki benyújtott aláírásokat vizsgálja és egységes európai választási regiszter/lista jelenleg nincs.

 

Számlálás

Nem mindegyik ország vizsgálja tételesen az aláírásokat, hanem minta-vizsgálat alapján állítja ki a bizonyítványt arról, hogy megvolt-e a szükséges számú aláírás (pl. Finnország). Ez nem jó, visszaélésekre adhat okot, illetve az ellenőrzött aláírások között bennmaradhatnak a Donald-kacsa típusú alibi támogatók. Ezt az engedékenynek tartott módszert többen vitatják.

 

Hogyan tovább?

A konferencián felszólalók egyetértettek abban, hogy a közvetlen demokrácia gyakorlásának egyik eszközeként számon tartott európai polgári kezdeményezés intézménye a kezdeti gyermekbetegségeiből felgyógyulva fontos eszköz lehet. Ez nem csak az állampolgárok, hanem az Európai Unió érdeke is.

A bécsi esemény egy Európai Unió által támogatott konferencia-sorozat utolsó előtti állomása volt, záró rendezvényére 2012. november 5-én kerül sor Brüsszelben.

Civil Európa Hírlevél hírei
Hírek külföldről
Hírek itthonról
 
Programfelhívások
Beszámoló programokról
Pályázatok
Könyv
Forrás
Beszédes statisztika
Olvasóink kérték
Hírek angolul
 
     Téma     
 
Összes hír
 
Civil Európa/Európa Ház
Kapcsolat | Nyilatkozat