Hírek > Hírek itthonról  


Civil Európa Hírlevél
feliratkozás
Adja meg e-mail címét:

JÓT, OLCSÓN
Európai Fogyasztók Napja Budapesten
2011-03-31

Az Európai Gazdasági és Szociális Bizottság (EGSZB) 1999 óta rendezi meg az Európai Fogyasztók Napját. Idén a magyar EU-elnökség idejére időzített konferenciát Budapesten rendezték 2011. március 18-án.

Mindenki vásárol, így mindenki fogyasztónak számít attól függetlenül,
hogy mit veszünk: gázt a kazánnak, ebédjegyet a gyereknek, benzint a
kocsinak vagy csokor virágot a feleségnek. A piaci helyzet általános
jellemzője, hogy egyre nagyobb az esély arra, hogy egy hétvégi
bevásárlás során nem egyetlen országból származó cikkek töltik meg
kosarunkat.

Jacqueline Minor, az Európai Bizottság Egészségügyi és Fogyasztóvédelmi
Főigazgatóság igazgatója kifejtette: a fogyasztói bizalom meghatározó a
piaci folyamatokban, mert a mindennapi mikro-döntések nagyban
befolyásolják a piac változását makro szinten. Jó döntéseket azonban
csak felvilágosult és tudatos fogyasztók tudnak hozni, ennek elősegítése
pedig többek között európai uniós feladat.

Az Európai Unió fogyasztóvédelmi politikái azt a célt is egyre nagyobb
mértékben próbálják figyelembe venni, hogy az európai állampolgárok,
mint fogyasztók minél tudatosabban tudják érdekeiket érvényesíteni a
határokon átnyúló bonyolult kereskedelmi láncolatban. Ebben a
fogyasztóvédelmi szervezeteknek kiemelt szerep jut, fejtette ki
álláspontját Staffan Nilsson, az EGSZB svéd elnöke. Hozzátette: azért is
fontos a brüsszeli központból kimozdulni és például fogyasztói napot
tartani Budapesten, hogy a tagországokban gyűjtött tapasztalatok
hozzájáruljanak az európai uniós intézmények által képviselt vélemények
alakításához.

A piacokon ma a kereskedelmi és ipari szereplők túlsúlya tapasztalható,
ezért a fogyasztóvédelmi szervezetek európai szintű megerősítése
elsődleges feladat, fejtette ki véleményét lapunknak Dirk Westendorp, az
EGSZB holland tajga, a Holland Fogyasztóvédelmi Szövetség korábbi
főigazgatója.

Inger Persson, a Svéd Fogyasztók Egyesületének igazgatója szerint ugyan
van konfliktus a svéd környezettudatosság és a konferencia
kávészünetében felszolgált kávé között. Az előbbi erős, az utóbbi
viszont biztosan több ezer kilométert utazott a termesztési helyéről,
hogy a budapesti kávéfőzőben végezze. Az ellentétet Persson szerint
azzal lehet feloldani, ha környezettudatosságunk részeként arra is
figyelünk, hogy az elfogyasztott termék - estünkben a kávé - méltányos
kereskedelem útján jusson el a fogyasztóhoz.

Ivan Voles, a Cseh Kereskedelmi Kamara tanácsadója szerint különbözők a
tapasztalatok fogyasztóvédelem területén az egyes tagállamokban, így
fontos, hogy az érdekérvényesítés területén nagyobb tapasztalatokkal
rendelkező tagállamok nyitottak legyenek azok átadására
kelet-közép-európai társaiknak.

A konferencián megkérdezett résztvevők egyben egyetértettek: számukra
teljesen másodlagos egy adott termék származása, annak kiválasztásakor
elsősorban a termék iránti bizalom, az ár/érték arány, a gyártási
folyamat átláthatósága a fő szempont.

A konferencia idején egyébként sor került a "Fogyasztók és határokon
átnyúló lehetőségek az egységes piacon" című EGSZB-vélemény elfogadására.

Mindezek figyelem vételével jó piacozást kívánunk szombaton.

Civil Európa Hírlevél hírei
Hírek külföldről
Hírek itthonról
 
Programfelhívások
Beszámoló programokról
Pályázatok
Könyv
Forrás
Beszédes statisztika
Olvasóink kérték
Hírek angolul
 
     Téma     
 
Összes hír
 
Civil Európa/Európa Ház
Kapcsolat | Nyilatkozat