Hírek > Nemzeti Civil Alapprogram  


Civil Európa Hírlevél
feliratkozás
Adja meg e-mail címét:

5 ÉVES AZ NCA PÁLYÁZATI RENDSZERE
2009-10-09

2009. október 7-én a Parlament Kongresszusi termében gyűlt össze civil szervezetek 170 képviselője, hogy a Nemzeti Civil Alapprogram 5 éves pályázati rendszerének évfordulója alkalmából összegezzék az elmúlt évek tapasztalatait.

Az NCA Tanácsa által kezdeményezett és a Szociális és
Munkaügyi Minisztériummal (a kormányzatban ehhez a minisztériumhoz
tartozik az NCA) közösen szervezett rendezvényen Katona Béla, a Magyar
Országgyűlés elnöke köszöntőjében kiemelte: az NCA-törvény (a 2003. évi
L. törvény) elfogadása a civilek anyagi támogatásának megerősítését
jelentette és a pályázati döntéshozatalban biztosított civil többség a
demokráciát és a felelős gondolkodást segítik elő. Herczog László
szociális és munkaügyi miniszter kijelentette, hogy az NCA sikerét az is
jelzi, hogy működésének első négy évében 45 ezer pályázat több mint 30
milliárd forint támogatásban részesült (összességében pedig több mint
100 ezer pályázatot adtak be a civil szervezetek). Herczog kiemelte: az
NCA hozzájárult a civil részvétel előmozdításához, növelte az elesettebb
szervezetek esélyeit és hozzájárult a civil szervezetek közötti területi
egyenlőtlenségek megszűntetéséhez.

Kuti Éva nonprofit kutató hozzászólásában arról szólt, hogy a civil
szervezetek működésének körülményeit befolyásoló fejleményekbe mérsékelt
befolyással bírnak az érintettek, így például amikor törvényi változás
következik be. Szerinte alapvetően nem a civilek érdekérvényesítő
képességének köszönhető a legtöbb ilyen változás, köztük az NCA sem
(bár, mint Fogarasiné Deák Valéria képviselő asszony kifejtette pont az
NCA-törvény elfogadását számtalan civil egyeztetés előzte meg). Kuti
szerint leginkább a honi harmadik szektort érintő kedvező változások
(1%-os törvény, nonprofit törvény) leginkább nem az egységes civil
fellépésen múlott, hanem az adott kérdést fontosnak tartó döntéshozók
kedvező hozzáállásának esetlegességén. Ezért szerinte is fontos lenne
egy szektorszintű országos érdekképviselet kialakítása.

Ez a - szorosan nem a konferencia témájához kapcsolódó - gondolat mégis
rámutat az NCA egyik legfőbb dilemmájára. Ugyanis az NCA-t kifejezetten
nem érdekképviseletre hozták létre (hanem pénzosztásra), de a különböző
NCA-testületi szereplők sokszor érdekképviseleti jellemzőket mutatnak.
Ilyen típusú utalást tartalmaz például a konferencián "Esetlegesség
helyett egységesség" címen kiosztott NCA stratégia, mely szerint "a
szektor érdekképviseleti rendszerének kialakulatlansága miatt [az NCA]
szerepe nemcsak a forrásbővítés: érdekérvényesítő funkciója révén az NCA
feladata a jogi és finanszírozási környezet újragondolásának
kezdeményezése, a társadalmi környezet aktív alakítása, ...", de, -
jelezve a hogy a helyzet mégsem ilyen egyértelmű és erre nincs
jogosítványa, egyben lehűtve az érdekképviselet ügyét kritikusan
szemlélődőt a mondat így folytatódik: "... ugyanakkor képviseleti
feladata nincs." Hasonló, az NCA-t érdekképviseleti mezőbe helyező
megnyilatkozások mindennaposak, például a pénzosztó kollégiumok tagjai
rendszeresen szólalnak meg úgy, hogy az adott régiót/rájuk bízott civil
ügyet/közösséget "képviselik". A dolog itt sem egyszerű, mivel az NCA
rendszerén belül ezt helyesen teszik (például amikor az éves
forrásmegosztási döntések előtt a saját kollégiumuk mellett érvelnek),
azon kívül viszont mindenfajta felhatalmazás nélkül tennék/teszik ezt.

Az NCA törvény megalkotása körül bábáskodó számos személy vett részt a
konferencián. Az Országgyűlés akkori civilügyi bizottságának (2003-ban
Társadalmi Szervezetek Bizottsága) tagjai közül Béki Gabriella,
Fogarasiné Deák Valéria és Pettkó András mind fontosnak tartották és
támogatták az NCA létrejöttét. A törvény elfogadásakor az
országgyűlésben az NCA-törvényt összesen két ellenszavazattal fogadták
el (217 igen és 139 tartózkodás mellett; ez utóbbi magas szám leginkább
az ellenzéki szerepnek, semmint az ügy elutasításának tudható be).

Bódi György, aki a törvény előkészítésekor civilügyi főosztályvezető
volt elmondta, hogy a törvény megvalósulása előtt fontos modellkísérlet
is zajlott, hogy kipróbálják a pénzosztást civil szervezeti képviselők
kezébe adó rendszer életképességét. Ezért az akkor még az Országgyűlés
Társadalmi Szervezetek Bizottsága által kiosztott civil szervezeti
pénzekről (évente mintegy 400 millió forintot) 2003-ban nem a bizottság,
hanem velük kiegészülve civil szervezeti képviselői döntöttek. A próba
sikerült (nagy balhé nem történt), újabb érvet adva az NCA felállítása
mellett.

Stumpf István volt kancelláriaminiszter, a Századvég Alapítvány elnöke
felszólalásában hangsúlyozta, hogy már a 80-as években fontos szerepet
játszottak civil mozgalmak a rendszerváltásban és szerepük további
társadalmi felértékelődése várható. Az NCA elősegíti a civilek
össztársadalmi ügyek megoldásában való részvételét, mivel ők "a
demokrácia aranytartaléka".

Az NCA jövőjét illetően Nagy Ádám, az NCA Tanács 2009-ben megválasztott
elnöke ismertette a nemrég megfogalmazott NCA-stratégiát. Elmondta, hogy
a tervek szerint 180 nap alatt a pályázóknak pénzhez kelljen jutniuk.
Indokoltnak látszik az internet-alapú pályázati rendszer oly módon
történő megváltoztatása, hogy a kitöltéskor ne legyen szükség folyamatos
internetkapcsolatra (offline EPER bevezetése). Nagy kitért a beszámolók
egyszerűsítésének tervére, miszerint a 10 ezer forintot nem meghaladó
számlák esetében könnyített elszámolását jelentené (pl. nem kellene az
elszámoláshoz tételesen fénymásolatban csatolni), ez a papírhalmok
jelentős csökkenését eredményezné, mivel ilyen tétel az elszámolt
számlák 2/3-a. Nagy hozzátette: fontos támogatni olyan kiemelkedőnek
ígérkező programokat, mint a 2011-es magyar EU-elnökséggel kapcsolatos
civil részvétel. Kiemelte: fontos hosszú távú cél lehet az NCA külön
alapként való (és nem egy minisztérium költségvetésén belüli) működtetése.

A konferencián minden kollégium képviselője illetve az NCA előző elnökei
is felszólaltak. Hozzászólásaikból kiderült, hogy az indulás
nehézségeit, a gyermekbetegségek kiküszöbölése (pl. az első évben nem
volt lehetőség hiánypótlásra) a kezelőszervezetben történt váltást (az
első két évben a Magyar Államkincstár, utána az ESZA viszi a
pályázatkezelést) követően alapvetően kezd összerázódni a rendszer,
melynek stabilitásához az is hozzájárul, hogy az indulásnál sikerült
olyan kollégiumi rendszert és köztük az éves forrás elosztásának olyan
arányát felállítani, mely az évek során kisebb módosításokon kívül
alapvetően ugyanaz maradt.

Balog Zoltán, az Országgyűlés Emberi jogi, kisebbségi, civil- és
vallásügyi bizottságának elnöke zárszavában elmondta, hogy az NCA
pénzosztóként sikeres rendszer és azon túlmutatóan is az, és -
visszatérve a civil érdekképviselet kérdésére - például olyan pozíciókat
is elfoglal az érdekvédelemben, amelyek talán egészségesebb lenne, ha
más, változatosabb struktúrában valósulnának meg.

A rendezvényről a szervezők kötetet jelentetnek meg.
---
A helyi lehetőségeket és a Kongresszusi terem beépített szavazógépét
kihasználva a jelenlévők különböző civil közéleti kérdésekre
válaszolhattak. Ezek eredménye:

1. Volt-e ön civil szervezet főállású alkalmazottja legalább 5 éven keresztül?

Igen: 53

Nem: 117

Tartózkodás: 1

 

 

 

2. Ön megszavazta volna az NCA törvényt?

Igen: 110

Nem: 26

Tartózkodás: 31

 

 

 

3. Ön szerint időtálló-e az NCA rendszere?

Igen: 93

Nem: 60

Tartózkodás: 13

 

 

 

4. Elégedett-e a szakmai célokkal a kiírásokban?

Igen: 78

Nem: 65

Tartózkodás: 27

 

 

 

5. Fejlődött-e a pályáztatás és beszámoltatás rendszere az NCA-ban?

Igen: 111

Nem: 29

Tartózkodás: 16

 

 

 

6. Fejlődött-e a civil szervezetek jogkövető magatartása az NCA-nak köszönhetően?

Igen: 127

Nem: 22

Tartózkodás: 11

 

 

 

7. Felajánlotta-e adója 1%-át idén?

Igen: 116

Nem: 16

Tartózkodás: 2

 

 

 

8. Ön szerint a pályázók ismerik az NCA-t?

Igen: 76

Nem: 33

Tartózkodás: 9

 

 

 

9. Ön szerint a pályázók ismerik a CISZOK hálózatot?

Igen: 37

Nem: 91

Tartózkodás: 4

0

Civil Európa Hírlevél hírei
Hírek külföldről
Hírek itthonról
 
Programfelhívások
Beszámoló programokról
Pályázatok
Könyv
Forrás
Beszédes statisztika
Olvasóink kérték
Hírek angolul
 
     Téma     
 
Összes hír
 
Civil Európa/Európa Ház
Kapcsolat | Nyilatkozat